Een mooi verpakte boodschap.

Ik kan je heel veel vertellen over mijn werk en dat doe ik graag in real life met een kopje koffie of thee erbij. Voor nu laat ik je mijn werkwijze zien aan de hand van twee projecten die ik heb gedaan. Laten we even de diepte ingaan, als je wil.

Cars Forever: for the love of cars. 

Neem Cars Forever, een autodealer in Oisterwijk die mij inhuurt als tekstschrijver voor de website- en promotieteksten. Deze jonge onderneming is opgericht uit liefde voor unieke auto's. De boodschap: naast het leveren van kwaliteit, willen wij de liefde voor bijzondere auto's in combinatie met genieten van het goede leven delen met de consument. Oftewel: Cars Forever laat jouw autowens in vervulling gaan. De website bekijk je hier:https://carsforever.nl/

 

Met storytelling verkoop je niet een auto, je verkoopt een droom.

 

Het op papier zetten van jouw merkverhaal is belangrijk. Het geeft houvast en richting. Het geeft jouw merk diepgang. Bovendien: wanneer je meerdere mensen inhuurt om jouw merk op de kaart te zetten, zoals iemand die de social media bijhoudt, een tekstschrijver voor je website en een vormgever, dan is het belangrijk dat iedereen weet welk verhaal er verteld moet worden. Het verhaal dient als inspiratiebron.

 

Storytelling toepassen op conceptniveau: The Highland House.

The Highland House is een van de projecten waarin ik (in samenwerking met designbureau Everbetter: https://everbetter.nl/) gebruik heb gemaakt van storytelling. The Highland House was een nieuw hotel in een authentiek pand in het centrum van Amsterdam, opgericht door de familie Hoogland. De opdracht was als volgt: schrijf de story, het verhaal achter The Highland House en leg zo de basis van het merk.

 

Als tekstschrijver ga ik op zoek naar aanknopingspunten, aan een kapstok waaraan ik mijn verhaal kan ophangen. Wie is de ondernemer? Wat is het “waarom” van de onderneming? Wat is de historie? 

 

Wat is het verhaal van de onderneming?

Na diverse brainstorms besloten de design consultant van Everbetter en ik dat het verhaal van The Highland House verschillende belangrijke elementen moest verenigen: de stad Amsterdam, de familie Hoogland, het bijzondere interieur van het hotel en de reiziger.

 

Voor het verhaal van The Highland House heb ik teruggepakt op mijn studie Moderne Letterkunde: een goed verhaal bevat een protagonist die een ontwikkeling doormaakt. Ik heb van The Highland House een persoon gemaakt. Iemand die gebeurtenissen heeft meegemaakt die hem gevormd hebben en waardoor hij nu een wens heeft.

 

Het verhaal heeft een duidelijk begin, intrige en een mooi einde. Als een modern, hoopvol sprookje.  Deze tekst en de rest van de teksten die ik heb ontwikkeld voor The Highland House vind je op de website: https://www.thehighlandhouse.com/nl/

 

Corporate story: het kompas voor jouw merkverhaal

In het geval van The Highland House is de story van de onderneming uitgebreid en in literaire vorm op papier gezet en ook voor klanten op de website terug te lezen. Maar vaak komt het voor dat het merkverhaal alleen gebruikt wordt ter inspiratie voor iedereen die meewerkt aan het merk. Voor de potentiële klanten wordt een bescheidener verhaal gemaakt, een corporate story.